Iskanja v risbi, spoznanja v misli
Razstava / 27. 10.—30. 11. 2023
Iskanja v risbi, spoznanja v misli
Razstava / 27. 10.—30. 11. 2023
Fragmenti iz zapuščine Edvarda Ravnikarja, Cankarjev dom
Arhitekt Edvard Ravnikar (1907–93) je bil gotovo najbolj celovita osebnost slovenske arhitekture in urbanizma v drugi polovici 20. stoletja. Bil je najbolj nadarjen in avtonomen učenec velikega Jožeta Plečnika ter tudi zelo cenjen sodelavec Le Corbusierja v Parizu. Poleg številnih urbanističnih in arhitekturnih zasnov je za sabo pustil tudi velik opus intimnih pričevanj v risbi in besedi, ki so manj znana in so nam jih ohranili njegovi dediči. Srečanje z njimi se nas lahko globoko dotakne tako z lepoto podob kot tudi s pronicljivostjo misli, saj premorejo veliko notranjo moč.
Pred vami so povečave arhitektovih risb in rokopisov, odtisnjenih na viseča platna, ki oblikujejo začasen troladijski prostor v njegovi najlepši dvorani, vhodni avli Cankarjevega doma. Navdihujoče podobe so prepletene z lucidnimi observacijami, komplementarna pola njegovega ustvarjanja pa sta tesno prepletena in povezana; umetnik se srečuje z znanstvenikom, risar z mislecem, poet z inventorjem.
Risbe na razstavi lahko shematsko razdelimo v tri kategorije: prvobitna iskanja, ki tipajo za še ne izrečenimi oblikami vizionarskih arhitektur, virtuozna, dramatična doživetja urbanih in naravnih krajin, ki so ga navdihovale, ter raziskovanja v risbi in skici, namenjena konkretnim projektom (od velikih vedut do najmanjših detajlov, kot npr. za Trg republike in Cankarjev dom, v katerem se nahajamo).
Ravnikar je bil tudi izjemen humanist, erudit in pričevalec svojega stoletja. V zapuščini njegovih drobnih knjižic naletimo na analitsko pronicljiva, globoka razmišljanja o sodobnem svetu, umetnosti in arhitekturi ter življenju nasploh. Večkrat so podprta z referencami iz filozofije, literature, zgodovine in znanosti, pa tudi nacionalne kulture in politike …
Pred vami je torej izbor risb in misli tega velikega ustvarjalca, ki bo gotovo še dolgo predmet raziskovanja in navdiha radovednih mladih in starih, saj je še danes v marsičem zelo sodoben.
KOLOFON
Avtor razstave
Aleksander S. Ostan
V sodelovanju z
Majdo Kregar in Heleno Ravnikar (Ambient)
Vizualna podoba in razstavna konstrukcija
Atelje Ostan Pavlin
Grafično oblikovanje
Atelje Ostan Pavlin in Nena Gabrovec
Skice, risbe
Edvard Ravnikar (v lasti dedičev in Ambienta d.o.o.)
Sodelavci
Nataša Pavlin, Žan Artelj, Daniel Ilieski in Alja Cevc (Atelje Ostan Pavlin)
Vodja in koordinator projekta
Katarina Hergouth (CD), kustosinja razstavnega programa CD
Nikola Pongrac (MAO)
Prevod in jezikovni pregled
Sonja Košmrlj (CD), jezikovni pregled
Anina Oblak (CD), prevod
Partnerja
Razstava je nastala v koprodukciji Cankarjevega doma in Muzeja za arhitekturo in oblikovanje (generalna direktorica Cankarjevega doma: Uršula Cetinski; v. d. direktorice Muzeja za arhitekturo in oblikovanje: Maja Vardjan)
Razstava je nastala s podporo:
Ustanovitelj in glavni sofinancer programov Cankarjevega doma ter glavni financer programov Muzeja za arhitekturo in oblikovanje je Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije.