Skupinski ogledi

Informacije in prijave: T 01 548 42 82 E izobrazevanje@mao.si

Vodeni ogled razstav

Vodeni ogledi aktualnih razstav so priložnost, da vodstva prilagodimo znanju, zanimanju, starosti in drugim željam posamezne skupine. Potopite se v svet arhitekture, oblikovanja in fotografije ter spoznajte bogato dediščino kot tudi sodobno produkcijo domačih ter tujih arhitektov, oblikovalcev in fotografov.

 

Nalagam...

Voden ogled razstave Marjan Šorli in udomačena arhitektura

Nedelja v MAO / naslednji dogodek: 9. 11. 2025 / 11:00

Razstava Marjan Šorli in udomačena arhitektura je prva v novi seriji razstav Predogled, ki zbirko MAO z inovativnim pristopom odpirajo in predstavljajo javnosti. V letošnjem letu, ravno v septembru, obeležujemo 110-letnico rojstva in 50-letnico smrti arhitekta Marjana Šorlija (1915–1975), projektanta, pisca, misleca, predavatelja, izjemnega avtorja, ki ga je zgodovina arhitekture do sedaj najpogosteje obšla. Razstava se posveča raziskovanju arhitektovega dela, vendar ne v klasični zaprti kurirani obliki, temveč kot odprt komentar raznolikega gradiva, ki ga je muzej ravnokar pridobil v svojo zbirko.   Po razstavi vas bodo popeljali:   9. 11. – Andraž Keršič 23. 11. – Martina Malešič in Andraž Keršič 7. 12. – Katarina Metelko   Vodeni ogledi so akreditirani pri ZAPS z 1 kreditno točko iz sklopa B.    Svoje najmlajše lahko v času vodenega ogleda prepustite muzejskim animatorkam na ustvarjalnih ...

Razstava Marjan Šorli in udomačena arhitektura je prva v novi seriji razstav Predogled, ki zbirko MAO z inovativnim pristopom odpirajo in predstavljajo javnosti. V letošnjem letu, ravno v septembru, obeležujemo 110-letnico rojstva in 50-letnico smrti arhitekta Marjana Šorlija (1915–1975), projektanta, pisca, misleca, predavatelja, izjemnega avtorja, ki ga je zgodovina arhitekture do sedaj najpogosteje obšla. Razstava se posveča raziskovanju arhitektovega dela, vendar ne v klasični zaprti kurirani obliki, temveč kot odprt komentar raznolikega gradiva, ki ga je muzej ravnokar pridobil v svojo zbirko.

 

Po razstavi vas bodo popeljali:

 

9. 11. – Andraž Keršič

23. 11. – Martina Malešič in Andraž Keršič

7. 12. – Katarina Metelko

 

Vodeni ogledi so akreditirani pri ZAPS z 1 kreditno točko iz sklopa B. 

 

Svoje najmlajše lahko v času vodenega ogleda prepustite muzejskim animatorkam na ustvarjalnih delavnicah: 

 

9. 11. Hiša, blok, nebotičnik

31. 11. Plečnik in Šorli Prešernu

7. 12. – Barok v malem: Zgradimo Uršulinsko cerkev

21. 12. – Medgeneracijska delavnica: Novoletni okraski v duhu Bauhausa

 

Deli

Razstava Marjan Šorli in udomačena arhitektura je prva v novi seriji razstav Predogled, ki zbirko MAO z inovativnim pristopom odpirajo in predstavljajo javnosti. V letošnjem letu, ravno v septembru, obeležujemo 110-letnico rojstva in 50-letnico smrti arhitekta Marjana Šorlija (1915–1975), projektanta, pisca, misleca, predavatelja, izjemnega avtorja, ki ga je zgodovina arhitekture do sedaj najpogosteje obšla. Razstava se posveča raziskovanju arhitektovega dela, vendar ne v klasični zaprti kurirani obliki, temveč kot odprt komentar raznolikega gradiva, ki ga je muzej ravnokar pridobil v svojo zbirko.

 

Po razstavi vas bodo popeljali:

 

9. 11. – Andraž Keršič

23. 11. – Martina Malešič in Andraž Keršič

7. 12. – Katarina Metelko

 

Vodeni ogledi so akreditirani pri ZAPS z 1 kreditno točko iz sklopa B. 

 

Svoje najmlajše lahko v času vodenega ogleda prepustite muzejskim animatorkam na ustvarjalnih delavnicah: 

 

9. 11. Hiša, blok, nebotičnik

31. 11. Plečnik in Šorli Prešernu

7. 12. – Barok v malem: Zgradimo Uršulinsko cerkev

21. 12. – Medgeneracijska delavnica: Novoletni okraski v duhu Bauhausa

 

Deli

Ustvarjalna delavnica Hiša, blok, nebotičnik

Nedelja v MAO / 9. 11. 2025 / 11:00

Na delavnici Hiša, blok, nebotičnik bomo raziskovali svet bivanja. Od zavetja do hiše in naselja, od bloka do soseske, ter vse do nebotičnika in mesta. Potovali bomo od domačega k skupnemu, od malega merila k velikemu. Otroci bodo nato s pomočjo različnih materialov (karton, lesena paličja, legokocke najrazličnejših velikosti), oblik in barv gradili svoje sanjske stavbe in pri tem razmišljali, kaj pravzaprav naredi prostor domač. Pogovarjali se bomo o arhitekturi kot delu vsakdanjega življenja, o arhitekturi, ki oblikuje naše bivanje, spomine in odnose. Šorlijeva dela na razstavi pa bodo služila kot izhodišče za svobodno, domiselno in igrivo ustvarjanje.   Delavnica je namenjena otrokom med 6. in 12. letom. Prijave: izobrazevanje@mao.si   V času ustvarjalne delavnice se bo za spremljevalce otrok odvijal voden ogled po razstavi Marjan Šorli in udomačena arhitektura.

Na delavnici Hiša, blok, nebotičnik bomo raziskovali svet bivanja. Od zavetja do hiše in naselja, od bloka do soseske, ter vse do nebotičnika in mesta. Potovali bomo od domačega k skupnemu, od malega merila k velikemu. Otroci bodo nato s pomočjo različnih materialov (karton, lesena paličja, legokocke najrazličnejših velikosti), oblik in barv gradili svoje sanjske stavbe in pri tem razmišljali, kaj pravzaprav naredi prostor domač. Pogovarjali se bomo o arhitekturi kot delu vsakdanjega življenja, o arhitekturi, ki oblikuje naše bivanje, spomine in odnose. Šorlijeva dela na razstavi pa bodo služila kot izhodišče za svobodno, domiselno in igrivo ustvarjanje.

 

Delavnica je namenjena otrokom med 6. in 12. letom.

Prijave: izobrazevanje@mao.si

 

V času ustvarjalne delavnice se bo za spremljevalce otrok odvijal voden ogled po razstavi Marjan Šorli in udomačena arhitektura.

Deli

Na delavnici Hiša, blok, nebotičnik bomo raziskovali svet bivanja. Od zavetja do hiše in naselja, od bloka do soseske, ter vse do nebotičnika in mesta. Potovali bomo od domačega k skupnemu, od malega merila k velikemu. Otroci bodo nato s pomočjo različnih materialov (karton, lesena paličja, legokocke najrazličnejših velikosti), oblik in barv gradili svoje sanjske stavbe in pri tem razmišljali, kaj pravzaprav naredi prostor domač. Pogovarjali se bomo o arhitekturi kot delu vsakdanjega življenja, o arhitekturi, ki oblikuje naše bivanje, spomine in odnose. Šorlijeva dela na razstavi pa bodo služila kot izhodišče za svobodno, domiselno in igrivo ustvarjanje.

 

Delavnica je namenjena otrokom med 6. in 12. letom.

Prijave: izobrazevanje@mao.si

 

V času ustvarjalne delavnice se bo za spremljevalce otrok odvijal voden ogled po razstavi Marjan Šorli in udomačena arhitektura.

Deli

Ustvarjalna delavnica: Plečnik in Šorli Prešernu

Nedelja v MAO / 23. 11. 2025 / 11:00

Kaj imajo skupnega pesnik France Prešeren in arhitekta Jože Plečnik in Marjan Šorli? Spoznali bomo neuresničen Plečnikov projekt mavzoleja, ki ga je želel postaviti pesniku v spomin v njegovi rojstni vasi, v Vrbi na Gorenjskem.   Na razstavi Marjan Šorli in udomačena arhitektura pa si bomo ogledali Prešernov gaj, ki ga je načrtoval Marjan Šorli v Kranju. Pogovarjali se bomo o tem, kako sledimo ritmu v poeziji in kako ujamemo ritem v arhitekturi? Zanimala nas bo oblika krožnega templja, ki so jo poznali že stari Grki in je navdihnila tudi Plečnika v njegovi zamisli. Pobliže si bomo ogledali, kako je arhitekt Šorli oblikoval gaj, katere materiale je uporabil, kako je uredil poti, dal zasaditi breze in v gaj postavil majhno spominsko arhitekturo.   Na delavnici bomo izdelali pomanjšani gaj, maketo v kartonu.   Delavnica je namenjena otrokom med 6. in 12. letom. Prijave: izobrazevanje@mao.si   V času ustvarjalne delavnice se bo za spremljevalce otrok ...

Kaj imajo skupnega pesnik France Prešeren in arhitekta Jože Plečnik in Marjan Šorli? Spoznali bomo neuresničen Plečnikov projekt mavzoleja, ki ga je želel postaviti pesniku v spomin v njegovi rojstni vasi, v Vrbi na Gorenjskem.

 

Na razstavi Marjan Šorli in udomačena arhitektura pa si bomo ogledali Prešernov gaj, ki ga je načrtoval Marjan Šorli v Kranju. Pogovarjali se bomo o tem, kako sledimo ritmu v poeziji in kako ujamemo ritem v arhitekturi? Zanimala nas bo oblika krožnega templja, ki so jo poznali že stari Grki in je navdihnila tudi Plečnika v njegovi zamisli. Pobliže si bomo ogledali, kako je arhitekt Šorli oblikoval gaj, katere materiale je uporabil, kako je uredil poti, dal zasaditi breze in v gaj postavil majhno spominsko arhitekturo.

 

Na delavnici bomo izdelali pomanjšani gaj, maketo v kartonu.

 

Delavnica je namenjena otrokom med 6. in 12. letom.

Prijave: izobrazevanje@mao.si

 

V času ustvarjalne delavnice se bo za spremljevalce otrok odvijal voden ogled po razstavi Marjan Šorli in udomačena arhitektura.

Deli

Kaj imajo skupnega pesnik France Prešeren in arhitekta Jože Plečnik in Marjan Šorli? Spoznali bomo neuresničen Plečnikov projekt mavzoleja, ki ga je želel postaviti pesniku v spomin v njegovi rojstni vasi, v Vrbi na Gorenjskem.

 

Na razstavi Marjan Šorli in udomačena arhitektura pa si bomo ogledali Prešernov gaj, ki ga je načrtoval Marjan Šorli v Kranju. Pogovarjali se bomo o tem, kako sledimo ritmu v poeziji in kako ujamemo ritem v arhitekturi? Zanimala nas bo oblika krožnega templja, ki so jo poznali že stari Grki in je navdihnila tudi Plečnika v njegovi zamisli. Pobliže si bomo ogledali, kako je arhitekt Šorli oblikoval gaj, katere materiale je uporabil, kako je uredil poti, dal zasaditi breze in v gaj postavil majhno spominsko arhitekturo.

 

Na delavnici bomo izdelali pomanjšani gaj, maketo v kartonu.

 

Delavnica je namenjena otrokom med 6. in 12. letom.

Prijave: izobrazevanje@mao.si

 

V času ustvarjalne delavnice se bo za spremljevalce otrok odvijal voden ogled po razstavi Marjan Šorli in udomačena arhitektura.

Deli
Nalagam...

Arhitektura v živo

Arhitektura v živo so arhitekturni objekti in situ. Izbirate lahko med raznovrstnimi tematskimi potepi po zapuščini znamenitih arhitektov ter prelomnih zgodovinskih obdobjih, ki so pomembno zaznamovala osrednje mesto. Sprehodi po središču Ljubljane tako ponujajo vpogled v delo Jožeta Plečnika, enega najpomembnejših slovenskih arhitektov, občudujete lahko svobodni in lahkotni slog secesijskih stavb, iz preloma 19. in 20. stoletja ali pa moderno Ljubljano, ki so jo gradili arhitekti Edvard Ravnikar, Edo Mihevc, Milan Mihelič in Vinko Glanz ter njihovi sodelavci. Rečni ogled mesta z ladjico ponuja popolnoma novo perspektivo mesta – po Plečnikovi vodni osi, mimo prenovljenih ljubljanskih nabrežija, ki so prejela Evropsko nagrado za urbani javni prostor – pod mostovi Ljubljanice, se namreč obiskovalcu mesto odkrije v popolnoma drugačni podobi. Na pohajkovanju skozi mesto se nam pogosto pridružijo tudi avtorji arhitekti, oblikovalci, urbanisti in drugi strokovnjaki , ki so sodelovali pri snovanju in nastajanju predstavljenih projektov.

 

Nalagam...

Arhitektura v živo: Ravnikar v Novi Gorici, predstavitev knjige Struktura modernosti in ogled načrtov Nove Gorice

Predstavitev knjige, Arhitektura v živo / 15. 11. 2025 / 10:00

ARHITEKTURA V ŽIVO, RAVNIKAR V NOVI GORICI 10.00–11.30 Zbirno mesto: na razstavi Sijoče nevidno mesto, v pritličju Eda centra, Delpinova 18, 5000 Nova Gorica   Dogodek je akreditiran pri ZAPS z 2 kreditnima točkami iz sklopa B.    Prostorske kvalitete Nove Gorice, ki jih danes prepoznavamo kot najznačilnejše, izhajajo iz načrta Nove Gorice, ki ga je naredil arhitekt Edvard Ravnikar v prvih povojnih letih, v iskanju prostorskih znakov nove razmejitve in bolj humanega prostora. Čeprav zaradi gospodarskih in finančnih razlogov marsikaj ni bilo zgrajeno, praznine še danes soustvarjajo mesto. Poleg Edvarda Ravnikarja, ki je na projektu Nove Gorice sodeloval le nekaj let, je v mestu pustilo pečat še veliko drugih arhitektov: Vinko Glanz z občinsko stavbo, Marijan Vrtovec s prvo projektirano peš cono v takratni Jugoslaviji, dolgoletni mestni urbanist Tomaž Vuga, z najbolj poznano sosesko Gradnikove brigade, Vojteh Ravnikar z gledališčem in knjižnico, Sadar+Vuga ...

ARHITEKTURA V ŽIVO, RAVNIKAR V NOVI GORICI

10.00–11.30

Zbirno mesto: na razstavi Sijoče nevidno mesto, v pritličju Eda centra, Delpinova 18, 5000 Nova Gorica

 

Dogodek je akreditiran pri ZAPS z 2 kreditnima točkami iz sklopa B. 

 

Prostorske kvalitete Nove Gorice, ki jih danes prepoznavamo kot najznačilnejše, izhajajo iz načrta Nove Gorice, ki ga je naredil arhitekt Edvard Ravnikar v prvih povojnih letih, v iskanju prostorskih znakov nove razmejitve in bolj humanega prostora. Čeprav zaradi gospodarskih in finančnih razlogov marsikaj ni bilo zgrajeno, praznine še danes soustvarjajo mesto. Poleg Edvarda Ravnikarja, ki je na projektu Nove Gorice sodeloval le nekaj let, je v mestu pustilo pečat še veliko drugih arhitektov: Vinko Glanz z občinsko stavbo, Marijan Vrtovec s prvo projektirano peš cono v takratni Jugoslaviji, dolgoletni mestni urbanist Tomaž Vuga, z najbolj poznano sosesko Gradnikove brigade, Vojteh Ravnikar z gledališčem in knjižnico, Sadar+Vuga arhitekti z nedavno prenovo železniške postaje in podhoda v okviru EPK distrikta.

 

Novo Gorico si bomo ogledali z izhodiščem na razstavi Sijoče nevidno mesto, ki jo je skupina Nonument Group pripravila v Eda centru v Novi Gorici, v okviru Evropske prestolnice kulture 2025. Razstava raziskuje in izpostavlja porušene, prezidane, na pol zgrajene, zapuščene in neizvedene projekte. Gre za javne prostore, stavbe in druge arhitekturne elemente, ki so bili zasnovani z ljubeznijo in s predanostjo do mesta vrtnic, vendar so danes v fizičnem prostoru nevidni. Ševilni med njimi, kot je bila betonska sončna skulptura za legendarnim kompleksom Argonavti, so bili že zdavnaj porušeni. Drugi, denimo Park znanja arhitekta Borisa Podrecce, so ostali le ideje na papirju.  Tretji, na primer projekt 12 Ravnikarjevih blokov, so bili izvedeni le delno, zgradili so 6 objektov na južni strani Magistrale, zrcalnih 6 na severni strani pa ne. Prav s temi prazninami in z nedokončanimi ureditvami, ki dajejo mestu dvojno podobo nedosegljivega ideala in večnega gradbišča, Nova Gorica ohranja kal utopičnega mesta, ki iz realiziranih utopij ponavadi tako hitro izgine.

 

Na sprehodu po Novi Gorici si bomo ogledali preplet zgrajenih in nezgrajenih plasti mesta. Vodila bo Eva Sušnik, soavtorica razstave Sijoče nevidno mesto, arhitektka, ki živi in dela v Novi Gorici. Kot piska sodeluje z arhitekturno revijo Outsider, pa tudi z revijo Razpotja in Isonzo-Soča. Zanimata jo prostor in arhitekturna zgodovina somestja Gorice in Nove Gorice.

 

PREDSTAVITEV KNJIGE STRUKTURA MODERNOSTI: ISKANJA EDVARDA RAVNIKARJA

12.00–13.30

Predstavitev dvojezične znanstvene monografije o Edvardu Ravnikarju in pogovor z urednikom dr. Milošem Koscem ter ostalimi ustvarjalkami in ustvarjalci knjige

 

Arhitekt Edvard Ravnikar je s svojo metodo dela vedno znova dokazoval, da se ustvarjalnost porodi ravno iz napajanja z ustvarjalnim dvomom in s kritično analizo stanja, ki sta temelja vsake izvirne intervencije v svet. Zato v času družbenih in okoljskih sprememb 21. stoletja Ravnikarjeva arhitektura ni samo poglavje iz zgodovine modernizma, ampak tudi intelektualni izziv, ki kaže, kako lahko arhitekt s kultivacijo ustvarjalnega dvoma v prostoru, risbi, sliki in besedi posega v polje družbenega in tako postavlja ogrodje boljšega sveta.

Pravkar izdana knjiga Struktura modernosti predstavlja nove prispevke raziskovalcev o delu in misli našega osrednjega arhitekta modernizma, ki obenem velja tudi za očeta urbanistične podobe Nove Gorice. Na podlagi raziskave Ravnikarjeve zapuščine, ki so jo v letih 2022 in 2023 Muzeju za arhitekturo in oblikovanje predali njegovi dediči, in donacije Fakulteta za arhitekturo, ki je del zbirke MAO že poldrugo desetletje, sta nastali razstava in knjiga Struktura modernosti: iskanja Edvarda Ravnikarja, ki raziskovalni poudarek od preučevanja realiziranih Ravnikarjevih del premikata proti arhitektovemu specifičnemu ustvarjalnemu procesu. V knjigi predstavljamo kompleksnost razvoja, iskanja, dilem, sprememb in usode nekaterih ključnih Ravnikarjevih del, s katerimi je arhitekt kritično preizprašal idejne in oblikovalske dogme mednarodnega sloga in postavil temelje samoniklega modernizma ljubljanske šole za arhitekturo.

 

Pet sklopov Ravnikarjevega ustvarjanja za slovensko in tudi mednarodno zgodovino arhitekturnega modernizma pomenijo točke intelektualnega in ustvarjalnega preobrata. Susanna Campeotto piše o Ravnikarjevih spominskih ureditvah iz petdesetih in zgodnjih šestdesetih let, ki so ustvarile nov, s krajino intimno povezan spominski jezik, ki je likovnost modernizma združeval z izkušnjami iz Plečnikove šole. Aleš Vodopivec zasnovo in proces izgradnje stavbe Okrajnega ljudskega odbora Kranj razume kot izvirno sintezo modernizma in tradicije, ki je osnovni temeljni kamen slovenske arhitekturne samozavesti dvajsetega stoletja. Vladimir Kulić bere Ravnikarjev proces ustvarjanja Trga revolucije v Ljubljani kot ustvarjanje novega arhitekturnega znanja, ki je zasidrano v tradiciji in od nje obenem tudi emancipirano. V neuresničenih urbanističnih načrtih za Skopje in Benetke sam iščem sledi Ravnikarjevega radikalnega urbanističnega projekta, temelječega na podlagi kritične analize problemov, ki jih je v šestdesetih letih vse očitneje povzročal ortodoksni modernizem, namesto, da bi jih razreševal. Martina Malešič z raziskavo ukvarjanja arhitekta in njegovih učenk in učencev z vprašanjem modernega stanovanja poudarja pomen Ravnikarjevega seminarja kot ustvarjalnega laboratorija idej in njihove diseminacije v strokovni in splošni javnosti. Nika Novak in Maruša Dražil predstavljata strokovne dileme pri sprejemu in obdelavi Ravnikarjeve zapuščine v Muzeju za arhitekturo in oblikovanje, ki odpirajo tudi vprašanja hrambe in dostopnosti arhitekturnih arhivov v enaindvajsetem stoletju. Slikovne priloge predstavljajo izbor arhivskega gradiva iz Ravnikarjevega arhiva zbirke Muzeja za arhitekturo in oblikovanje. Fotografije Petra Žargija pa so avtorski komentar stanja, ohranjenosti in (ne)ustrezne rabe Ravnikarjevih del v letu 2023. Knjigo prepredajo odlomki iz Ravnikarjevih osebnih dnevnikov, ki so v lasti njegovih potomcev in so v veliki meri neobljavljeni.

 

MAO ZBIRKA – OGLED NAČRTOV NOVE GORICE V ŽIVO

13.30–14.00

Ogled izbora Ravnikarjevih načrtov in skic za Novo Gorico iz zbirke MAO v pritličju Eda centra, Delpinova 18, 5000 Nova Gorica

 

Muzej za arhitekturo in oblikovanje (MAO) v svoji arhitekturni zbirki hrani bogato zapuščino Edvarda Ravnikarja, v kateri je tudi nekaj načrtov, skic in fotografij iz obdobja snovanja Nove Gorice. Na dogodku bodo imeli obiskovalci edinstveno priložnost gradivo videti v živo in si ga natančno ogledati skupaj s kustosi ter strokovnjaki za Ravnikarjevo arhitekturo.

 

Dogodek je nastal v soorganizaciji MAO, MoTA – Muzeja tranzitornih umetnosti, Nonument Group in GO! 2025.

 

Prijave: izobrazevanje@mao.si

Deli

ARHITEKTURA V ŽIVO, RAVNIKAR V NOVI GORICI

10.00–11.30

Zbirno mesto: na razstavi Sijoče nevidno mesto, v pritličju Eda centra, Delpinova 18, 5000 Nova Gorica

 

Dogodek je akreditiran pri ZAPS z 2 kreditnima točkami iz sklopa B. 

 

Prostorske kvalitete Nove Gorice, ki jih danes prepoznavamo kot najznačilnejše, izhajajo iz načrta Nove Gorice, ki ga je naredil arhitekt Edvard Ravnikar v prvih povojnih letih, v iskanju prostorskih znakov nove razmejitve in bolj humanega prostora. Čeprav zaradi gospodarskih in finančnih razlogov marsikaj ni bilo zgrajeno, praznine še danes soustvarjajo mesto. Poleg Edvarda Ravnikarja, ki je na projektu Nove Gorice sodeloval le nekaj let, je v mestu pustilo pečat še veliko drugih arhitektov: Vinko Glanz z občinsko stavbo, Marijan Vrtovec s prvo projektirano peš cono v takratni Jugoslaviji, dolgoletni mestni urbanist Tomaž Vuga, z najbolj poznano sosesko Gradnikove brigade, Vojteh Ravnikar z gledališčem in knjižnico, Sadar+Vuga arhitekti z nedavno prenovo železniške postaje in podhoda v okviru EPK distrikta.

 

Novo Gorico si bomo ogledali z izhodiščem na razstavi Sijoče nevidno mesto, ki jo je skupina Nonument Group pripravila v Eda centru v Novi Gorici, v okviru Evropske prestolnice kulture 2025. Razstava raziskuje in izpostavlja porušene, prezidane, na pol zgrajene, zapuščene in neizvedene projekte. Gre za javne prostore, stavbe in druge arhitekturne elemente, ki so bili zasnovani z ljubeznijo in s predanostjo do mesta vrtnic, vendar so danes v fizičnem prostoru nevidni. Ševilni med njimi, kot je bila betonska sončna skulptura za legendarnim kompleksom Argonavti, so bili že zdavnaj porušeni. Drugi, denimo Park znanja arhitekta Borisa Podrecce, so ostali le ideje na papirju.  Tretji, na primer projekt 12 Ravnikarjevih blokov, so bili izvedeni le delno, zgradili so 6 objektov na južni strani Magistrale, zrcalnih 6 na severni strani pa ne. Prav s temi prazninami in z nedokončanimi ureditvami, ki dajejo mestu dvojno podobo nedosegljivega ideala in večnega gradbišča, Nova Gorica ohranja kal utopičnega mesta, ki iz realiziranih utopij ponavadi tako hitro izgine.

 

Na sprehodu po Novi Gorici si bomo ogledali preplet zgrajenih in nezgrajenih plasti mesta. Vodila bo Eva Sušnik, soavtorica razstave Sijoče nevidno mesto, arhitektka, ki živi in dela v Novi Gorici. Kot piska sodeluje z arhitekturno revijo Outsider, pa tudi z revijo Razpotja in Isonzo-Soča. Zanimata jo prostor in arhitekturna zgodovina somestja Gorice in Nove Gorice.

 

PREDSTAVITEV KNJIGE STRUKTURA MODERNOSTI: ISKANJA EDVARDA RAVNIKARJA

12.00–13.30

Predstavitev dvojezične znanstvene monografije o Edvardu Ravnikarju in pogovor z urednikom dr. Milošem Koscem ter ostalimi ustvarjalkami in ustvarjalci knjige

 

Arhitekt Edvard Ravnikar je s svojo metodo dela vedno znova dokazoval, da se ustvarjalnost porodi ravno iz napajanja z ustvarjalnim dvomom in s kritično analizo stanja, ki sta temelja vsake izvirne intervencije v svet. Zato v času družbenih in okoljskih sprememb 21. stoletja Ravnikarjeva arhitektura ni samo poglavje iz zgodovine modernizma, ampak tudi intelektualni izziv, ki kaže, kako lahko arhitekt s kultivacijo ustvarjalnega dvoma v prostoru, risbi, sliki in besedi posega v polje družbenega in tako postavlja ogrodje boljšega sveta.

Pravkar izdana knjiga Struktura modernosti predstavlja nove prispevke raziskovalcev o delu in misli našega osrednjega arhitekta modernizma, ki obenem velja tudi za očeta urbanistične podobe Nove Gorice. Na podlagi raziskave Ravnikarjeve zapuščine, ki so jo v letih 2022 in 2023 Muzeju za arhitekturo in oblikovanje predali njegovi dediči, in donacije Fakulteta za arhitekturo, ki je del zbirke MAO že poldrugo desetletje, sta nastali razstava in knjiga Struktura modernosti: iskanja Edvarda Ravnikarja, ki raziskovalni poudarek od preučevanja realiziranih Ravnikarjevih del premikata proti arhitektovemu specifičnemu ustvarjalnemu procesu. V knjigi predstavljamo kompleksnost razvoja, iskanja, dilem, sprememb in usode nekaterih ključnih Ravnikarjevih del, s katerimi je arhitekt kritično preizprašal idejne in oblikovalske dogme mednarodnega sloga in postavil temelje samoniklega modernizma ljubljanske šole za arhitekturo.

 

Pet sklopov Ravnikarjevega ustvarjanja za slovensko in tudi mednarodno zgodovino arhitekturnega modernizma pomenijo točke intelektualnega in ustvarjalnega preobrata. Susanna Campeotto piše o Ravnikarjevih spominskih ureditvah iz petdesetih in zgodnjih šestdesetih let, ki so ustvarile nov, s krajino intimno povezan spominski jezik, ki je likovnost modernizma združeval z izkušnjami iz Plečnikove šole. Aleš Vodopivec zasnovo in proces izgradnje stavbe Okrajnega ljudskega odbora Kranj razume kot izvirno sintezo modernizma in tradicije, ki je osnovni temeljni kamen slovenske arhitekturne samozavesti dvajsetega stoletja. Vladimir Kulić bere Ravnikarjev proces ustvarjanja Trga revolucije v Ljubljani kot ustvarjanje novega arhitekturnega znanja, ki je zasidrano v tradiciji in od nje obenem tudi emancipirano. V neuresničenih urbanističnih načrtih za Skopje in Benetke sam iščem sledi Ravnikarjevega radikalnega urbanističnega projekta, temelječega na podlagi kritične analize problemov, ki jih je v šestdesetih letih vse očitneje povzročal ortodoksni modernizem, namesto, da bi jih razreševal. Martina Malešič z raziskavo ukvarjanja arhitekta in njegovih učenk in učencev z vprašanjem modernega stanovanja poudarja pomen Ravnikarjevega seminarja kot ustvarjalnega laboratorija idej in njihove diseminacije v strokovni in splošni javnosti. Nika Novak in Maruša Dražil predstavljata strokovne dileme pri sprejemu in obdelavi Ravnikarjeve zapuščine v Muzeju za arhitekturo in oblikovanje, ki odpirajo tudi vprašanja hrambe in dostopnosti arhitekturnih arhivov v enaindvajsetem stoletju. Slikovne priloge predstavljajo izbor arhivskega gradiva iz Ravnikarjevega arhiva zbirke Muzeja za arhitekturo in oblikovanje. Fotografije Petra Žargija pa so avtorski komentar stanja, ohranjenosti in (ne)ustrezne rabe Ravnikarjevih del v letu 2023. Knjigo prepredajo odlomki iz Ravnikarjevih osebnih dnevnikov, ki so v lasti njegovih potomcev in so v veliki meri neobljavljeni.

 

MAO ZBIRKA – OGLED NAČRTOV NOVE GORICE V ŽIVO

13.30–14.00

Ogled izbora Ravnikarjevih načrtov in skic za Novo Gorico iz zbirke MAO v pritličju Eda centra, Delpinova 18, 5000 Nova Gorica

 

Muzej za arhitekturo in oblikovanje (MAO) v svoji arhitekturni zbirki hrani bogato zapuščino Edvarda Ravnikarja, v kateri je tudi nekaj načrtov, skic in fotografij iz obdobja snovanja Nove Gorice. Na dogodku bodo imeli obiskovalci edinstveno priložnost gradivo videti v živo in si ga natančno ogledati skupaj s kustosi ter strokovnjaki za Ravnikarjevo arhitekturo.

 

Dogodek je nastal v soorganizaciji MAO, MoTA – Muzeja tranzitornih umetnosti, Nonument Group in GO! 2025.

 

Prijave: izobrazevanje@mao.si

Deli
Nalagam...

Stavbna zgodovina gradu

Grad Fužine, kjer domuje MAO, so v sredini 16. stoletja sezidali člani rodbine Khisl. Razgibana stavbna zgodovina gradu, daje poseben pečat muzejskim razstavam, ter obenem podaja pripoved, skozi katero vas pospremimo na vodenem ogledu po zgodovini gradu Fužine. V svojih začetkih je grad dokazoval bogastvo, ugled in politično moč njegovih prvih lastnikov, že ob koncu 16. stoletja in v kasnejših obdobjih pa je večkrat zamenjal lastnike, kar se je odražalo tudi v stavbni strukturi. Pomembno dopolnitev predstavlja hidroelektrarna, ki so jo gradu prizidali konec 19. stoletja za potrebe vevške papirnice. Elektrarna deluje še danes in je svojevrstna tehniška znamenitost. Grad Fužine je bil leta 1984 razglašen za kulturni spomenik, od leta 1990 pa je namenjen muzejski dejavnosti MAO.

 

Nalagam...

Voden ogled gradu Fužine

Voden ogled gradu / naslednji dogodek: 8. 11. 2025 / 11:00

Fužinski grad so sezidali člani rodbine Khisl v sredini 16. stoletja. Takrat je dokazoval bogastvo, ugled in politično moč prvih lastnikov. Že ob koncu stoletja in v naslednjih obdobjih je grad večkrat zamenjal lastnike, kar se je odražalo tudi v stavbni strukturi. Pomembno dopolnitev predstavlja hidroelektrarna, ki so jo gradu prizidali leta 1897 za potrebe vevške papirnice. Elektrarna deluje še danes in je svojevrstna tehniška znamenitost. Grad Fužine je bil leta 1984 razglašen za kulturni spomenik in je od leta 1990 namenjen muzejski dejavnosti v upravljanju Muzeja za arhitekturo in oblikovanje.   Po gradu bo vodila Katarina Metelko. Katarina Metelko je strokovnjakinja za umetnostno, stavbno in kulturno zgodovino posvetne arhitekture na Slovenskem. Posebno pozornost posveča stavbni in kulturni dediščini gradu Fužine in družine Khisl.   Na vodenem ogledu gradu se nam lahko pridružite vsako drugo soboto v mesecu. Ogled je akreditiran pri ZAPS z 1 kreditno ...

Fužinski grad so sezidali člani rodbine Khisl v sredini 16. stoletja. Takrat je dokazoval bogastvo, ugled in politično moč prvih lastnikov. Že ob koncu stoletja in v naslednjih obdobjih je grad večkrat zamenjal lastnike, kar se je odražalo tudi v stavbni strukturi. Pomembno dopolnitev predstavlja hidroelektrarna, ki so jo gradu prizidali leta 1897 za potrebe vevške papirnice. Elektrarna deluje še danes in je svojevrstna tehniška znamenitost. Grad Fužine je bil leta 1984 razglašen za kulturni spomenik in je od leta 1990 namenjen muzejski dejavnosti v upravljanju Muzeja za arhitekturo in oblikovanje.

 

Po gradu bo vodila Katarina Metelko. Katarina Metelko je strokovnjakinja za umetnostno, stavbno in kulturno zgodovino posvetne arhitekture na Slovenskem. Posebno pozornost posveča stavbni in kulturni dediščini gradu Fužine in družine Khisl.

 

Na vodenem ogledu gradu se nam lahko pridružite vsako drugo soboto v mesecu.

Ogled je akreditiran pri ZAPS z 1 kreditno točko iz sklopa B. 

 

Prijave: izobrazevanje@mao.si

Redna cena vodstva: 7,00 €
Cena vodstva s popustom (učenci, dijaki, študenti, upokojenci): 3,50 €

 

Deli

Fužinski grad so sezidali člani rodbine Khisl v sredini 16. stoletja. Takrat je dokazoval bogastvo, ugled in politično moč prvih lastnikov. Že ob koncu stoletja in v naslednjih obdobjih je grad večkrat zamenjal lastnike, kar se je odražalo tudi v stavbni strukturi. Pomembno dopolnitev predstavlja hidroelektrarna, ki so jo gradu prizidali leta 1897 za potrebe vevške papirnice. Elektrarna deluje še danes in je svojevrstna tehniška znamenitost. Grad Fužine je bil leta 1984 razglašen za kulturni spomenik in je od leta 1990 namenjen muzejski dejavnosti v upravljanju Muzeja za arhitekturo in oblikovanje.

 

Po gradu bo vodila Katarina Metelko. Katarina Metelko je strokovnjakinja za umetnostno, stavbno in kulturno zgodovino posvetne arhitekture na Slovenskem. Posebno pozornost posveča stavbni in kulturni dediščini gradu Fužine in družine Khisl.

 

Na vodenem ogledu gradu se nam lahko pridružite vsako drugo soboto v mesecu.

Ogled je akreditiran pri ZAPS z 1 kreditno točko iz sklopa B. 

 

Prijave: izobrazevanje@mao.si

Redna cena vodstva: 7,00 €
Cena vodstva s popustom (učenci, dijaki, študenti, upokojenci): 3,50 €

 

Deli
Nalagam...
Skip to content