BIO27 Supervernakularno – Oblikovanje za regenerativno prihodnost

26. 5.—29. 9. 2022

BIO27 Supervernakularno – Oblikovanje za regenerativno prihodnost

26. 5.—29. 9. 2022

Otvoritev: 26. maj 2022

 

Kustosinja: Jane Withers; asistentka: Ria Hawthorn; vodja BIO27: Anja Radovič

 

  1. bienale BIO Ljubljana (BIO27), najstarejši in eden vodilnih svetovnih bienalov oblikovanja, letos poteka pod taktirko britanske kustosinje Jane Withers. Povezuje napredne in okoljsko osveščene oblikovalce, arhitekte, mislece in raziskovalce z vsega sveta ter predstavlja tehnologije, ki posnemajo stara znanja in veščine naših prednikov, so okolju prijazne, in v sožitju z zemljo.

Bienale v Muzeju za arhitekturo in oblikovanje (MAO), ki je pripravljen v sodelovanju s Centrom za kreativnost (CzK), vsebuje razstavo Supervernakularno, razstavo petih naročenih projektov produkcijske platforme in pester program pogovorov, delavnic ter drugih zanimivih dogodkov, ki se odvijajo po vsem mestu.

 

Izvor in stare prakse vernakularnega

Uvodni del razstave BIO27 je predstavljen kot Wunderkammer predmetov in zamisli, v katerem so pojasnjena temeljna prepričanja gibanja. Prek del iz slovenske narodne dediščine je predstavljeno, kako so vernakularne prakse navdihovale oblikovalce skozi 20. stoletje in danes. V središču pozornosti so dela ustvarjalcev kot so Marjetica Potrč (Slovenija), Adam Štěch (Republika Češka) ter Enzo Mari in Bruno Munari (Italija).

 

Obujanje tradicije in življenje v skupnosti

Prek del ustvarjalcev, kot so Carolien Niebling (Nizozemska), Ant Studio (Indija), Alicja Bielawska + Centrala (Poljska), Francesca Sarti iz ateljeja Arabeschi di Latte (Italija) in drugi, imajo obiskovalci bienala priložnost videti na kakšen način si sodobni oblikovalci predstavljajo tradicionalne zamisli in stare prakse, ter jih prilagajajo današnjim potrebam in izzivom.

V tretjem delu razstave Supervernakularno so predstavljeni različni oblikovalski postopki in sistemi, ki služijo kot alternativne rešitve sodobnih tehnologij, ki v mnogih primerih v obdobju podnebnih sprememb ne morejo več trajnostno podpirati zahtev vse številčnejšega prebivalstva. Projekti, kot so solarne plošče oblikovalke Marjan van Aubel (Nizozemska), rastlinski materiali ateljeja Atelier LUMA (Francija) in vodni sistemi ateljeja Ooze Architects (Nizozemska), razkrivajo lokalne procese in naravno kroženje.

Na ogled so tudi projekti kot so Isla Urbana (Mehika), ki si prizadeva za bolj racionalno in okoljsko vzdržno upravljanje z vodo, vas in center brez odpadkov Kamikatsu (Japonska) in projekt INDUS ateljeja Bio-ID Lab s fakultete Bartlett School of Architecture (VB). Vsi predstavljajo raziskave in projekte, v središču katerih so človek in vrednote skupnosti.

 

BIO27 na terenu: produkcijska platforma

V okviru produkcijske platforme razstave BIO27 Supervernakularno so v sodelovanju s CzK predstavljeni eksperimentalni projekti petih slovenskih interdisciplinarnih skupin pod mentorstvom mednarodno uveljavljenih mentorjev, ki so se lotili perečih težav s področja lokalnih skupnosti.

Oblikovalski kolektiv Krater se je v sodelovanju z Atelier LUMA (Francija) in BC Materials (Belgija) lotil raziskav arhitekture iz zbite zemlje in ustvaril čajnico, ki stoji na gradbišču v središču Ljubljane. Skupina Robida.plus s sedežem v odročni alpski vasici Topolò se je pod mentorstvom oblikovalke prehrane Caroline Niebling (Nizozemska) podala v »svet žitaric« in pri tem navdih črpala iz bogate slovenske kulturne, kmetijske in kulinarične dediščine ter preoblikovala slovensko tradicijo uporabe ajde. Skupina Pjorkkala pod mentorstvom Shneel Malik (Indija), arhitektke, raziskovalke sonaravnega oblikovanja in socialne podjetnice, se je z ustvarjanjem prototipov za lokalne naravne rešitve lotila težav z onesnaženjem naravnih voda v Sloveniji. Adam Štěch, strokovnjak za arhitekturno zgodovino in soustanovitelj ustvarjalne skupine OKOLO (Češka), je mentor skupine Garnitura, ki novemu občinstvu predstavlja zapuščino priznanega slovenskega arhitekta Jožeta Plečnika, pri čemer se opira na arhitektovo človeško vizijo mesta Ljubljane. V skupini Futuring pa so se lotili okoljske revizije bienala Supervernakularno z namenom zmanjšanja njegovega vpliva na okolje. Pod mentorstvom oblikovalke in strokovnjakinje za trajnost Sophie Thomas (VB) skupina razvija prosto dostopen komplet orodij za osveščanje javnosti in zmanjšanje svojega vpliva na okolje.

 

Od Plečnikove pisave do klobase prihodnosti

Oblikovanje logotipa BIO27 in razvoj pisave, ki je prosto na voljo udeležencem bienala, je delo studia Kellenberger-White iz Londona. Oblikovalci so navdih za obliko velikih črk  našli v rokopisu na skicah arhitekta Jožeta Plečnika.

Češki umetnik Adam Štěch je s serijo fotografij modernistične arhitekture na Hrvaškem in v Sloveniji dokumentiral, kako je bilo vernakularno pogosto neopažen element modernizma vse od 30. let prejšnjega stoletja naprej.

 

Za širšo javnost zelo zanimiv projekt je gotovo Klobasa prihodnosti. Z njim je nizozemska oblikovalka hrane Caroline Niebling v sodelovanju s kuharskim mojstrom Igorjem Jagodicem iz ljubljanske restavracije Strelec in mesarjem Markom Butaličem zasnovala okolju prijazno rastlinsko klobaso. Recept so pripravili po navdihu lokalne kulture prehrane, katerega glavne sestavine so ajda, čemaž in gobe.

 

Vabljeni k spremljanju tudi BIO27 spletne strani

 

  

Deli
Skip to content