Mostovi – inženirski in arhitekturni izziv
12. 6. 2012
Mostovi – inženirski in arhitekturni izziv
12. 6. 2012
Na predavanju se bosta mag. Peter Gabrijelčič in Viktor Markelj osredotočila na področje arhitekture mostov, predvsem na projekt mosta preko Ade v Beogradu.
Most preko Ade v Beogradu: Pomemben prispevek slovenskega znanja pri realizaciji nove mestne ikone v Beogradu
Prvega januarja 2012 je bil s slovesnim ognjemetom odprt za promet Most preko Ade v Beogradu. Novi monumentalni most čez reko Savo je zgrajen po zamisli slovenskega konstruktorja Viktorja Marklja iz inženirskega biroja Ponting d.o.o. iz Maribora in arhitekta Petra Gabrijelčiča iz Fakultete za arhitekturo v Ljubljani, ki sta z inovativnim projektom zmagala na mednarodnem konstruktorsko arhitekturnem natečaju leta 2005.
Prispevek Slovenije in slovenskega znanja pri realizaciji tega pomembnega infrastrukturnega in arhitektonskega objekta ni naključje. Je rezultat dvajsetletnih izkušen pri gradnji slovenskega avtocestnega križa, kjer je bil za vsak pomembnejši projekt razpisan konstruktorsko arhitekturni natečaj. V Sloveniji je namreč že pred leti prevladalo prepričanje, da imajo infrastrukturni objekti poleg uporabnega tudi simbolni in kulturni pomen.
Konstrukcijska in oblikovna rešitev Mostu preko Ade sledi ekološkim trendom gradnje mostov, zato premošča most reko z eno samo podporo. Uporabljen je princip harfe – obešenega mostu na poševnih kablih, ki omogoča velike razpone z razmeroma malo uporabljenega materiala. Na spodnjem rtu Ade Ciganlije je postavljen 207 metrov visok pilon atraktivne oblike. Prepoznavna arhitekturna oblika vitkega, ostro zašiljenega pilona predstavlja nov beograjski simbol. S svojo višino in obliko deluje kot izjemna urbana skulptura v rečnem pejsažu, služi kot geografski orientir in označuje rt Ade Ciganlije.
Most je dolg 969 metrov, ima šest prometnih pasov in dve progi za tirni promet, posebna pozornost pa je bila namenjena tudi peščem. Na dolgi poti čez most jih spremlja posebej oblikovana ograja, ki omogoča široke panoramske poglede na mesto in je v nočnem času osvetljena, podobno kot visoka mostna harfa, ki obvladuje s svojo pojavo in razsežnostjo celotno nočno nebo in spominja na prostor katedrale.
Gradnjo mostu je prevzel konzorcij Sava, sestavljen iz multinacionalke PORR Bau iz Avstrije, DSD iz Nemčije in slovenskega SCT, ki je bil zadolžen za izgradnjo stranskih razponov mostu na levem bregu Save.
Most na Adi predstavlja arhitekturni in inženirski dosežek svetovnega slovesa. Postavljen je svetovni rekord, saj je na en sam pilon obešena največja mostna površina na svetu. O zasnovi in gradnji mostu je bil posnet tudi dokumentarni film v seriji Ekstremno inženirstvo, ki ga je režirala ekipa programa Discovery Channel.
Konstruktor Viktor Markelj je rojen 1958. v Zgornji Bistrici. Diplomiral je leta 1982 na Gradbeni fakulteti v Mariboru, kjer danes tudi predava. Je solastnik in direktor inženirskega biroja Ponting d.o.o. Maribor ter predsednik Slovenskega društva gradbenih konstruktorjev. Njegovi izvedeni objekti so: najdaljši slovenski most preko Mure, Puhov most preko Drave na Ptuju, filmski most preko Soče, most preko Ade v Beogradu in številni viadukti in mostovi na slovenskih avtocestah. Je dobitnik dveh nagrad Inženirske zbornice Slovenije, Zlate plakete Univerze v Mariboru ter drugih priznanj. Poleg precej prvih nagrad za rešitve mostov na mednarodnih natečajih je tudi dobitnik svetovne nagrade Footbridge Award 2008 za Studenško brv v Mariboru ter za most v Škocjanskih jamah leta 2011.
Arhitekt Peter Gabrijelčič, dekan Fakultete za arhitekturo Ljubljani in redni profesor za področje urbanizem in arhitektura, je rojen 1947 v Mariboru, diplomiral leta 1973 pri profesorju Edu Ravnikarju. Je dobitnik številnih priznanj med drugim Borbinega priznanja za slovensko arhitekturo, nagrade Prešernovega Sklada, Salona arhitekture v Beogradu, nagrade Arhitekturni dogodek leta v Beogradu, Evropske nagrade za arhitekturo v Londonu, nagrade TREND, je dobitnik zlatega in platinastega svinčnika slovenske Zbornice za arhitekturo in prostor in soavtor številnih nagrajenih mednarodnih natečajnih projektov za mostove med drugimi: za most preko reke Mure, most Verige v Boki Kotorski, most preko reke Tevere v Rimu, most v Kostanjevici, Maistrov most v Mariboru, most pri Beške v Srbiji, most za pešce v Ljubljani, Puhov most na Ptuju, most preko Save v Beogradu, mestni most preko Donave v Novem Sadu
Otvoritev
Pričetek: ob 18.00